تبلیغات
وبلاگ نظامی ایران - آشنایی با جت جنگنده L159 محصول جمهوری چک
وبلاگ نظامی ایران

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آشنایی با جت جنگنده L159 محصول جمهوری چک


ALCA   جنگنده رزمی سبک




جنگنده L159 توسط Aero Vodochody  جهت نیاز نیروی هوایی جمهوری چک به یک جنگنده چند منظوره سبک توسعه و طراحی شد.این جنگنده در دو نوع تک سرنشینه با عنوان L159 A  و نمونه دو سرنشینه با عنوان L159 B توسعه داده شد. نیروی هوایی جمهوری چک سفارش 72 فروند از این جنگنده را دد که اولین تحویل به آوریل سال 2000 انجام شد و کلیه 72 فروند تا پایان سال 2003 به نیروی هوایی ارتش جمهوری چک تحویل داده شدند.در ابتدا L159 B که نمونه دو سرنشینه این جنگنده بود اولین پروازش را در  ژوئن 2002 انجام داد و نیروی هوایی چک 2 فروند از این نمونه را سفارش داده است.
50% سهم کمپانی Aero Vodochody از آن دولت جمهوری چک و 35% دیگر آن متعلق به شرکت بویینگ است. به هر حال در اکتبر سال 2004 شرکت بویینگ از سهم خود عقب کشید! در ژوئیه سال 2004 وزارت دفاع چک اعلام کرد که در حال برنامه ریزی است تا شمار جنگنده های سبک پیشرفته L159 را از 47 فروند ضمن خدمت به 18 فروند عملیاتی و 6 فروند ذخیره کاهش بدهد و بقیه ناوگان جنگنده های L 159 را به فروش برساند.
جنگنده L159  / ALCA بر پایه و مبنای بال و بدونه و آیرودینامیک و نهایتا ترکیبی از L39  آلباتروس Albatros  و خانواده L59  که از پایه های اصلی جت های آموزشی پیشرفته هستند طراحی شده است. همچنین در این ترکیب محلق شدن یک موتور توربوفن نظامی با کارایی بالا و آویونیک و سنسورهای پیشرفته نیز جایگاه ویژه در این هواپیما دارند.
از قابلیت ها و ویژگی هایی عملیاتی این جنگنده : پشتیبان هوایی close air support  / شناسایی تاکتیکی / دفاع هوایی / گشتی و مرزبان/ ماموریت های ضد کشتی / ضد شورش / و در نهایت آموزش جنگی و سلاح ها میباشد.

کاکپیت
به طور کلی آرنج( ترکیب) کابین خلبان و کنترلر ها در جنگنده آلکا 159 با یک جنگنده جدید کاملا تطبیق میکند.دید پروازی با همان HUD    توانایی راستر( دیدن) ابزارهای اولیه پرواز و سیستم نشانه گیری وسلاح را دارد.{ چون همانطور که میدانید HUD  ها همه قابلیت ها را ندارند}
صفحه نمایش چند منظوره در نمایش پرواز و اطلاعات جهت یابی( ناویگیشن) و وضعیت سیستم های سلاح ها به کار میرود.
سیستم کنترل (HOTAS) { فعال ساز خفه کن یا چسباندن(موتور)} به هر خلبانی این توانایی را میدهد که هواپیمای جنگی اش را بدون برداشتن دست ها یش موتورش را کم گاز یا تخته کند. کابین خلبان با زره کامپوزیت و سرامیک پرتاب شونده محافظت شده است. بقای (پرواز) هم توسط یک سیستم مخزن سوخت داخلی فراهم شده است همچنین برای ماندگاری بیشتر پرواز این جنگنده از سیستمی با عنوان OBIGGS  استفاده میکند.{ سیستم مولد گاز بی اثر}
On-Board Inert Gas Generating System
کابین این جنگنده به سیستم صندلی پران و کاناپی پران( شیشه) پرش صفر VS-2  متناسب شده است.همچنین پیکربندی استاندارد این جنگنده با کیت سیستم مولد اکسیژن را شامل میشود.
On-Board Oxygen Generating System (OBOGS

سلاح ها
این جنگنده با یک سیستم مدیریت انبار استاندارد هامیلتون Hamilton مجهز شده است.این جنگنده 7 نقطه محل استقار سلاح را دارد.که در زیر هر باله 3 محل و در زیر بدنه یک نقطه وجود دارد. این جنگنده سازگار و توانایی حمل سلاح های استاندارد ناتو  شامل: موشک سایدویندر AIM-9  / موشک هوا به سطح AGM-65  ماوریک راکت ها و بمب های سقوط آزاد و نیز بمب های هدایت لیزی / گان پد/ ادوات شناسایی/ غلاف های اقدام متقابل الکترونیکی (ECM  الکترونیک کانترمای ژر) و تانک های سوخت رها شونده.
سیستم جنگی این هواپیما با سلاح های جدید آینده نیز انطباق پذیر است این سلاح ها شامل موشک های هوا به هوای میان برد و غلاف های مخصوص ECM /اکتشافی/جهت یابی در شب و هدف گیری است.
سیستم های اقدام متقابل
تشکیل شده از سیستم جنگ الکترونیک متقابل BAE SYSTEMS Sky Guardian
200 راداردریافت کننده خطر و78 سری 455 توزیع سیستم اقدام متقابل  Vinten vicon همچنین شرایط ساخت و نصب یک غلاف الکترونیکی اقدام متقابل (جامینگ یا پارازیت انداز) نیز قراهم است.
آویونیک
سیستم آویونیک این جنگنده به صورت چنده عملیاتی و چند منظوره است به صورتی که توانایی تامین قابلیت های مشابه جریان سازی یک جنگنده خط مقدم و یا یک جنگنده ضربتی به قصد اهداف زمینی باشد.پیوستگی آویونیک از طریق یک خطوط اطلاعات ( دیتا باس) MIL-STD-1553  که توسعه آن در اینده راحت است انجام می شود.
سیستم ابزار دقیق (آویونیک) ئوظایف زیر را انجام میدهد: حس کردن هدف /کنترلر ها و نمایش دهنده ها / مدیریت مهمات / جهت یابی و شناسایی ( ادنتی فیکیشن)/ محافظت از خود ( سلف پروتکشن) و بارگذاری اطلاعات و ظبط و دریافت آنها.
جنگنده L159 A  با یک رادار پالس داپلر چند حالته گریفو- ال   Multimode  که توسط کمپانی ایتالیایی FIAR  ساخته شده است.این درحالی است که نمونه دو سرنشینه ALCA  / L159 B  با یک سنسور الکترواپیتیکال یا  نشانگر لیزری در دماغه  متناسب شده است.
هواپیما خلبان اتوماتیک و دامپر انحراف( مانع شونده از انحراف) که توسط سیستم BAE Astronics  تهیه شده اند. هواپیما سیستم SAS  یا اجتناب کننده از واماندگی موتور را نیز داد.
سیستم اتوماتیک قفل کننده ارتفاع ATT HLD
سیستم قفل کننده مسیر HDG HLD
و حالت CCS  یا فرمان کنترل تخته گاز!!
سیستم نظارت و مراقبت (مانیتورینگ)AMOS هواپیما  جمع شده است از: پردازش وظبط اطلاعات در مورد سیستم های هواپیما و بارگذاری هواپیما , تامین بازیابی اتوماتیک اطلاعات و انتقال اطلاعات توسط یک سیستم انتقال دهنده اطلاعات Fairchild به سیستم مدیریت و نگهداری هواپیما این در واقع چرخه مانیتوریگ این جنگنده است.
موتور
موتور این جنگنده مجهز شده است به یک موتور با نام  Honeywell ITEC F 124-BA-100 با حداکثر تراست 28 کیلونیوتن.
سیستم نظارت موتور یا EMS  به طور کامل دراختیار کنترل دیجیتال موتور یا FADEC  است تا داده های اجرا شده ی مکانیکی در طی پرواز را ذخیره کنده  و داده ها رادر زمین تحلیل کند.

Aero Vodochody در یک پرواز آزمایشی با L-159  سوخت گیری در حین پرواز این جنگنده را نیز برسی کرد.

مشخصات جت جنگنده پیشرفته L-159


طول باله: 9.54 متر
طول هواپیما: 12.37 متر
ارتفاع: 4.77 متر
وزن خالی: 4.1 تن
حداکثر وزن: 8 تن
وزن سوخت داخلی: 1551 کیلوگرم
وزن تانک های سوخت شامل 4 عدد:2875 کیلوگرم
حداکثر سرعت در سطح پایین و دریا: 936 کیلومتر در ساعت
حداکثر سقف پروازی: 13200 متر
ماکزیمم نرخ اوج گیری:47 متر بر ثانیه
طول باند تیک اف: 440 متر
حداکثر برد با سوخت داخلی و خارجی و 10% ذخیره: 2530 کیلومتر هوایی!!
حدود فشار g : + 8 و – 4
موتور :124-BA-100
ماکزیمم تراست:28 کیلونیوتن

تمام حقوق مطلب متعلق به نویسنده و سایت های www.centralclubs.com  وwww.fediran.com  است.
نویسنده و مترجم:
سامان مردانی


منبع: www.airforce-technology.com